Ofte stillede spørgsmål



Efter du har søgt ind

Hvor og hvornår får jeg svar?
  • Du får svar i Ansøgerportalen den 16. december.
Hvilke frister skal jeg være opmærksom på?
  • Du skal uploade alle relevante dokumenter til din ansøgning senest 24. november kl. 12.00.

  • Går du ikke på Cphbusiness, skal du huske at uploade dit eksamensbevis inden fristen.
  • Går du på Cphbusiness indhenter vi selv dit eksamensbevis.
  • Hvis du først afslutter den eksamen, der giver adgang til uddannelsen, efter denne dato, skal du i stedet uploade dokumentation senest 21. januar kl. 12.00.

  • Derfor er fristerne vigtige: Hvis du ikke uploader dokumenterne til tiden, risikerer du, at få afslag på din ansøgning. Det er derfor en god idé at uploade alt, så snart du har det klar..

Hvordan vurderes min ansøgning?
  •  Ved vurdering af ansøgninger lægges vægt på følgende:
    • Gennemsnit fra den adgangsgivende uddannelse.
    • Relevant supplerende ECTS-baseret uddannelse og kurser opnået efter dimission på den adgangsgivende uddannelse.
    • Erhvervserfaring opnået efter dimission på den adgangsgivende uddannelse (inkl. værnepligt og barsel).

·       Vær opmærksom på at indsende korrekt dokumentation af erhvervserfaring: Vi modtager arbejdsgivererklæringer, første og sidste lønseddel fra en ansættelse eller underskrevet anbefaling med tidsperiode og timetal. Læs mere i Ansøgningsguiden

Hvorfor er jeg blevet rykket for dokumentation i Ansøgerportalen?
  • Vi mangler dokumentation for at kunne behandle din ansøgning. I rykkeren har vi beskrevet, hvad vi mangler.

  • En top-up uddannelse er en overbygningsuddannelse, som kræver at man har bestået en adgangsgivende erhvervsakademiuddannelse. Du kan læse om hvilke uddannelser, som er adgangsgivende på de enkelte uddannelsessider på hjemmesiden. Her vælger du ”Ansøgning og optagelse” à ”Hvad er adgangskravene?”
  • Er du i tvivl om, hvorfor du er blevet rykket, så kontakt os.
Hvordan uploader jeg yderligere dokumentation til min ansøgning?
  • Du kan uploade dokumentation via ”Upload supplerende dokumenter ” i Ansøgerportalen eller via hjemmesiden.
Hvordan kan jeg ændre mine prioriteter?
  • Hvis du vil ændre dine prioriteter eller annullere en ansøgning, skal du kontakte os.
  • Bemærk at uddannelserne ikke står i prioriteret rækkefølge i Ansøgerportalen.
Hvor kan jeg se datoen for studiestart?
  • Når datoen er fastlagt, fremgår det af de enkelte uddannelsessider på hjemmesiden. Hvis du bliver tilbudt optagelse, vil det fremgå af optagelsesbrevet.
Hvad betyder det for mig at Cphbusiness og KEA er fusioneret?
  • Cphbusiness og KEA blev lagt sammen til én institution den 1. juli 2025 og hedder nu Erhvervsakademi København. Det har ingen betydning for din ansøgning og optagelsesproces.


Du er ikke blevet optaget

Jeg har fået afslag - hvorfor?
  • Hvis du har fået afslag på din ansøgning, fremgår begrundelsen af brevet. Kontakt os, hvis du har spørgsmål til dit afslag.
  • Bemærk at en top-up uddannelse er en overbygningsuddannelse, som kræver at man har bestået en adgangsgivende erhvervsakademiuddannelse. Du kan læse om hvilke uddannelser, som er adgangsgivende på de enkelte uddannelsessider på hjemmesiden. Her vælger du ”Ansøgning og optagelse ”à ”Hvad er adgangskravene?”.
Hvad er mine muligheder?
  • Hvis der efter optaget stadig er ledige pladser, vil de blive offentliggjort på vores hjemmeside hvor du kan holde øje fra d. 24. november.
     
  • Du kan igen søge ind på sommeroptaget til alle erhvervsakademiuddannelser fra 1. februar via optagelse.dk.


    Det betyder:
  • Hvis du ikke får en plads, eller søger senere, kan du holde øje med vores hjemmeside for ledige pladser fra d. 24. november.

  • Hvis du vil søge ind til sommer optaget, kan du søge fra 1. februar.
  •  



Du er blevet optaget

Skal jeg svare på mit optagelsesbrev?
  • Du er blevet tilbudt optagelse og du skal takke ja eller nej til ved at trykke på tilbuddet i Ansøgerportalen - du har 5 dage.
Jeg har takket ja, men har fortrudt - hvad skal jeg gøre?
  • Du skal sende en mail til optag@ek.dk og fortælle, at du ikke ønsker pladsen alligevel.
Jeg har ikke fået takket ja til mit tilbud indenfor fristen – hvad skal jeg gøre?
  • Du skal sende en mail til optag@ek.dk, så vil vi undersøge, om der fortsat er plads.
Hvornår får jeg adgang til skema, boglister osv.?
  • Ca. 2 uger før studiestart, får du et velkomstbrev i Ansøgerportalen med login til Moodle. Herinde vil du kunne finde alle relevante oplysninger om din studiestart.
Hvordan søger jeg om SU?
  • Se hvordan du søger om SU i dit optagelsesbrev.
Jeg kan ikke møde op til studiestarten – hvad skal jeg gøre?
  • De første tre dage af studiet er der mødepligt, kan du ikke møde op, skal du sende en mail til backoffice@ek.dk – læs mere i optagelsesbrevet.


Tilbage til forsiden