Efter du har søgt ind
Hvor og hvornår får jeg svar?
- Hvis du er blevet optaget på EK, får du svar i Ansøgerportalen den 16. December.
Hvilke frister skal jeg være opmærksom på?
-
Du skal uploade alle relevante dokumenter til din ansøgning senest 24. november kl. 12.00.
-
Hvis du først afslutter den eksamen, der giver adgang til uddannelsen, efter denne dato, skal du i stedet uploade dokumentation senest 21. januar kl. 12.00.
-
Derfor er fristerne vigtige: Hvis du ikke uploader dokumenterne til tiden, risikerer du, at få afslag på din ansøgning. Det er derfor en god idé at uploade alt, så snart du har det klar.
Hvad kan jeg sende med i min ansøgning?
-
Når du søger ind på vinteroptaget, kan du sende dokumentation for erfaring og aktiviteter, der kan styrke din ansøgning. Det kan f.eks. være:
Til dokumentation af erhvervserfaring kan du bruge vores arbejdsgivererklæring.
Vær opmærksom på:
-
Du skal indsende den korrekte dokumentation – ellers kan vi ikke tage det med i vurderingen.
-
Du kan finde de præcise kriterier for vinteroptaget i Ansøgningsguiden eller under ”Ansøgning og optagelse” → ”Hvordan søger jeg ind til vinter?” på den enkelte uddannelsesside.
Hvorfor er jeg blevet rykket for dokumentation i Ansøgerportalen?
- Du er blevet rykket, fordi vi mangler dokumentation for at kunne behandle din ansøgning.
-
I rykkeren står der, præcis hvilken dokumentation vi mangler, og hvilken frist du har for at indsende den.
-
Hvis du er i tvivl: kontakt os hurtigst muligt og senest inden fristen, så vi kan hjælpe dig med at afklare, hvad du skal indsende.
Overholder du ikke fristen, risikerer du at få afslag på din ansøgning, fordi vi ikke kan behandle den uden den nødvendige dokumentation.
Hvordan uploader jeg yderligere dokumentation til min ansøgning?
- Du kan uploade dokumentation via ”Upload supplerende dokumenter ” i Ansøgerportalen eller via hjemmesiden.
Hvordan kan jeg ændre mine prioriteter?
- Hvis du vil ændre dine prioriteter, skal du kontakte os senest d. 24. november kl.12. via optag@ek.dk
Hvor kan jeg se datoen for studiestart?
- Når datoen er fastlagt, fremgår det af de enkelte uddannelsessider på hjemmesiden. Hvis du bliver tilbudt optagelse, vil det fremgå af optagelsesbrevet.
Hvad betyder det for mig at Cphbusiness og KEA er fusioneret?
- Cphbusiness og KEA blev lagt sammen til én institution den 1. juli 2025 og hedder nu Erhvervsakademi København. Det har ingen betydning for din ansøgning og optagelsesproces.
Du er ikke blevet optaget
Jeg har fået afslag - hvorfor?
- Hvis du har fået afslag på din ansøgning, fremgår begrundelsen af brevet. Kontakt os, hvis du har spørgsmål til dit afslag.
Du er blevet optaget
Skal jeg svare på mit optagelsesbrev?
- Du er blevet tilbudt optagelse og du skal takke ja eller nej til ved at trykke på tilbuddet i Ansøgerportalen - du har 5 dage.
Jeg har takket ja, men har fortrudt - hvad skal jeg gøre?
- Du skal sende en mail til optag@ek.dk og fortælle, at du ikke ønsker pladsen alligevel.
Jeg har ikke fået takket ja til mit tilbud indenfor fristen – hvad skal jeg gøre?
- Du skal sende en mail til optag@ek.dk, så vil vi undersøge, om der fortsat er plads.
Hvornår får jeg adgang til skema, boglister osv.?
- Ca. 2 uger før studiestart, får du et velkomstbrev i Ansøgerportalen med login til Moodle. Herinde vil du kunne finde alle relevante oplysninger om din studiestart.
Hvordan søger jeg om SU?
- Se hvordan du søger om SU i dit optagelsesbrev.
Jeg kan ikke møde op til studiestarten – hvad skal jeg gøre?
- De første tre dage af studiet er der mødepligt. Kan du ikke møde op, skal du sende en mail til backoffice@ek.dk – læs mere i optagelsesbrevet.
Tilbage til forsiden