Ofte stillede spørgsmål



Efter du har søgt ind

Hvor og hvornår får jeg svar?
  • Hvis du er blevet optaget på Cphbusiness, får du svar i Ansøgerportalen den 28. juli. 
Hvilke frister skal jeg være opmærksom på?
  • Dokumenter som skal indgå i en kvote 2-ansøgning, skal uploades inden 15. marts kl. 12.

  • Frist for upload af eksamensbevis fra supplering i sommerferien: 26. august kl. 12 (tilmelding til kurset skal uploades når du søger ind).
Hvad kan jeg sende med i min ansøgning i kvote 2?
  • Du kan læse om kriterierne for kvote 2 i Ansøgningsguiden eller på de enkelte uddannelsessider på hjemmesiden. Her vælger du ”Ansøgning og optagelse” à ”Hvordan søger jeg ind til sommer?”

  • Vær opmærksom på at indsende korrekt dokumentation for f.eks. erhvervserfaring (herunder værnepligt og barsel), udlandshold, frivilligt arbejde, tidligere uddannelse eller højskoleophold.  Læs vores kriterier for dokumentation i Ansøgningsguiden.
Hvorfor er jeg blevet rykket for dokumentation i Ansøgerportalen?
  • Vi mangler dokumentation for at kunne behandle din ansøgning. I rykkeren har vi beskrevet, hvad vi mangler. Er du alligevel i tvivl om, hvilken dokumentation du skal indsende, så kontakt os inden den frist, som er angivet i rykkeren.
Hvordan uploader jeg yderligere dokumentation til min ansøgning?
  • Du kan uploade dokumentation via optagelse.dk, via ”Upload supplerende dokumenter ” i Ansøgerportalen eller via hjemmesiden.
Hvordan kan jeg ændre mine prioriteter?
  • Hvis du vil ændre dine prioriteter, skal du gøre det på optagelse.dk inden 5. juli kl.12.  
Hvor kan jeg se datoen for studiestart?
  • Når datoen er fastlagt, fremgår det af de enkelte uddannelsessider på hjemmesiden. Hvis du bliver tilbudt optagelse, vil det fremgå af optagelsesbrevet.
Hvad betyder det for mig at Cphbusiness og KEA bliver lagt sammen?
  • Cphbusiness og KEA bliver lagt sammen til én institution den 1. juli 2025 og bliver til Erhvervsakademi København. Det har ingen betydning for din ansøgning og optagelsesproces.


Du er ikke blevet optaget

Jeg har fået afslag - hvorfor?
  • Hvis du har fået afslag på din ansøgning, fremgår begrundelsen af brevet. Kontakt os, hvis du har spørgsmål til dit afslag.
Jeg har ikke modtaget brev fra Cphbusiness den 28. juli – hvorfor?
  • Hvis du ikke har fået optagelsesbrev fra os den 28. juli, er du ikke blevet optaget hos os, men du kan være blevet optaget på en anden uddannelsesinstitution, som du har søgt ind på.
  • Cphbusiness sender ikke breve til ansøgere, som ikke er blevet optaget hos os den 28. juli.
  • Er du ikke blevet optaget nogen steder, modtager du brev om dette fra Den Koordinerede Tilmelding i e-boks.
Hvad er mine muligheder?
  • Evt. ledige pladser vil fremgå af vores hjemmeside fra den 28. juli.


Du er blevet optaget

Skal jeg svare på mit optagelsesbrev?
  • Du er blevet tilbudt optagelse og du skal takke ja eller nej til ved at trykke på tilbuddet i Ansøgerportalen - du har 5 dage.
Jeg har takket ja, men har fortrudt - hvad skal jeg gøre?
  • Du skal sende en mail til optag@cphbusiness.dk og fortælle, at du ikke ønsker pladsen alligevel.
Jeg har ikke fået takket ja til mit tilbud indenfor fristen – hvad skal jeg gøre?
Hvornår får jeg adgang til skema, boglister osv.?
  • Ca. 2 uger før studiestart, får du et velkomstbrev i Ansøgerportalen med login til Moodle. Herinde vil du kunne finde alle relevante oplysninger om din studiestart.
Hvordan søger jeg om SU?
  • Se hvordan du søger om SU i dit optagelsesbrev. 
Jeg kan ikke møde op til studiestarten – hvad skal jeg gøre?
  • De første tre dage af studiet er der mødepligt. Kan du ikke møde op, skal du sende en mail til backoffice@cphbusiness.dk – læs mere i optagelsesbrevet.


Tilbage til forsiden